Мета: систематизувати знання педагогів стосовно забезпечення рухового режиму в дошкільному закладі; закріпити вимоги нормативних документів з означеного питання; уточнити особливості проведення різних форм фізкультурно-оздоровчої роботи; розвивати вміння працювати в команді; сприяти встановленню партнерських відносин між педагогами.
Організаційний
момент
Учасники
гри сідають у замкнуте коло.
Оголошення теми та мети засідання
Вправа «Очікування»
Учасники пишуть на стікерах-«листочках» свої очікування та вішають на «дерево».
Прийняття
правил:
тут
і тепер;
активність;
відвертість;
толерантність;
уважність;
емоційність;
безоцінкове ставлення.
Вправа
«Поділ на команди»
Учасники з торбинки дістають цукерки та діляться на дві команди, обирають назву команди.
Визначення
експертів ділової гри
Експертами гри є досвідчені педагоги з досвідом роботи.
Хід
гри:
Вправа
«Модель
фізкультурно-оздоровчої роботи в нашому дошкільному закладі» Учасники в
командах створюють модель фізкультурно-оздоровчої роботи свого ДНЗ (схема на фліпчарті).
Мозковий
штурм
«Розвиток
інтересу до рухової діяльності в дітей дошкільного віку»
Учасники
команд пригадують та визначають нарямки роботи вихователя з даного питання
(робота на фліпчарті).
Вправа
«Фізкультурне
заняття на свіжому повітрі за різних погодних умов»
Складання і презентація плану проведення.
Вправа-руханка
«Динамічна пауза»
Учасники команд представляють з колегами динамічні паузи-рухалки, можливо у віршованій формі, супроводжуючи показом.
Вправа
«Піший перехід»
Учасники по групам складають план-схему з цікавими рухливими вправами та іграми, динамічними паузами.
Бліц-опитування
«Знання нормативних документів»
Гігієнічні
фактори формування основ здорового способу життя у дітей (режим харчування, сну,
діяльності й відпочинку, гігієна одягу, взуття, приміщень, обладнання тощо).
Нетрадиційні
засоби фізичного виховання
- вправи з використанням м’яча, що має певні властивості (розмір, колір, запах, пружність), які застосовуються з оздоровчою метою (фітбол-гімнастика)
- система вправ, заснована на статичних розтягненнях м’язів тіла і хребта, яка дає змогу запобігати порушенню постави, має оздоровчий вплив на весь організм, допомагає активізувати його захисні сили (стретчинг )
- система партерних рухів, що виконуються у горизонтальних вихідних положеннях від положення лежачи у позі ембріона до положення стоячи на колінах, повільно і плавно, у супроводі класичної і сучасної музики у формі цілісних композицій (горизонтальний пластичний балет).
Чинники
природного середовища (повітря, сонце, вода).
Форми
оптимізації рухової активності у повсякденному житті: ранкова гімнастика, гімнастика
після денного сну, рухливі ігри, заняття фізичними вправами/фізкультурні комплекси
на прогулянках, походи за межі дошкільного закладу/дитячий туризм, фізкультурні
свята і розваги, самостійна рухова діяльність, дні й тижні здоров’я, індивідуальна
робота з фізичного виховання.
Цілеспрямована
та унормована форма організованої навчально-пізнавальної діяльності з фізичної
культури і формування основ здорового способу життя – це заняття.
Тривалість
занять з фізичної культури становить:
- для дітей третього року життя – 15 хвилин
- для дітей четвертого року життя – 15-20 хвилин
- для дітей п’ятого року життя – 20-25 хвилин
- для дітей шостого (сьомого) року життя – 25-30 хвилин
- для дітей сьомого року життя – до 35 хвилин.
Обов’язкові
умови проведення занять з фізичної культури: вологе прибирання і провітрювання приміщення,
підготовка фізкультурного обладнання та інвентарю.
Типи
фізкультурних занять:
- за освітніми завданнями, співвідношенням нового і знайомого програмового матеріалу виокремлюють:
- мішані заняття (подається новий руховий матеріал та закріплюються раніше набуті уміння і навички; співвідношення знайомого і нового матеріалу на таких заняттях складає 3:1 або 4:1);
- заняття на закріплення й удосконалення рухових умінь і навичок, або тренувальні
- (будується на більш або менш знайомих вправах);
- контрольні заняття (проводяться за потребою в кінці місяця або кварталу, півріччя з метою перевірки рівня сформованості рухових умінь і навичок, спеціальних знань, розвитку фізичних якостей тощо).
- за змістом рухових завдань і методикою проведення розрізняють:
- комплексні, або мішані (включають стройові, загальнорозвивальні вправи, основні рухи, рухливі ігри та інші види фізичних вправ; проводяться з використанням комплексу наочних, словесних, практичних методів і прийомів навчання залежно від віку дітей);
- сюжетні (будуються, як правило, за типовою структурою, але у формі «рухової розповіді», де всі рухові завдання пов’язані спільним сюжетом і виконуються в цікавих ігрових ситуаціях, будуються на імітаціях тощо);
- ігрові (всі освітні завдання розв’язуються лише з допомогою ігор (3-5): спочатку проводяться 1-2 гри малої і середньої рухливості, потім – 1-2 гри великої рухливості, на закінчення – малорухлива гра; ігри добираються так, щоб за руховим змістом вони відповідали змісту всіх структурних частин типового заняття; проводяться на закріплення набутих рухових навичок або з контрольною метою);
- домінантні (акцентовані на реалізацію певних освітніх завдань, застосуванні певних засобів фізичного розвитку тощо, наприклад: заняття на розвиток швидкісно-силових якостей, або на оволодіння елементами спортивної гри чи вправи, або заняття з переважним використанням певного виду фізкультурного обладнання, інвентарю тощо).
Зовнішні
ознаки реакції дітей на запропоновані їм загальні навантаження: колір шкіри
обличчя, спітнілість чола, щік, голови, спини, спосіб і ритмічність дихання (через
ніс або рот, часте дихання, поява задишки), якість виконання рухів, стан постави,
дисципліна, рівень дитячої уваги, інтересу, млявість чи надмірна рухливість тощо.
До комплексів фізкультурних хвилинок входять 3-4 вправи, кожна з яких повторюється 4-6 разів. Їх тривалість 1-2 хвилини.
Щоденний
обсяг рухової активності становить:
- для дітей раннього віку до 3-х годин,
- для дітей молодшого і середнього дошкільного віку 3-4 години,
- для старших дошкільників 4-5 годин .
Тривалість
гімнастика після денного сну: від 6
до 9 хвилин залежно від віку дітей.
Кількість
рухливих ігор протягом дня: мінімум 5-6 (у теплий сезон 6-7).
Дитячий
туризм – це походи за межі дошкільного закладу.
Тривалість
переходу в один бік (від дошкільного закладу до місця кінцевої зупинки) становить:
- для дітей четвертого року життя 15-20 хвилин,
- для дітей п’ятого року життя – 20-25 хвилин,
- для дітей шостого-сьомого років життя – 25-30 хвилин.
Оптимальна
тривалість фізкультурного свята:
- для дітей молодшого та середнього віку – 40-50 хвилин,
- для дітей старшого дошкільного віку – 50-60 хвилин.
Форма активізації рухового режиму проводиться з дітьми щодня під час ранкового прийому, денної та вечірньої прогулянок, у вільний час, відведений для самостійної діяльності дітей між основними режимними процессами – це самостійна рухова діяльність.
Висновки
експертів
Есперти
ділової гри висловлюють свої думки та побажання щодо роботи колег в групах.
Рефлексія
Учасники
висловлюють свої думки, висновки щодо ділової гри.