Інтерактивна ділова гра «Активізація рухової активності дітей в ДНЗ»

Мета: систематизувати знання педагогів стосовно забезпечення рухового режиму в дошкільному закладі; закріпити вимоги нормативних документів з означеного питання; уточнити особливості проведення різних форм фізкультурно-оздоровчої роботи; розвивати вміння працювати в команді; сприяти встановленню партнерських відносин між педагогами.

Організаційний момент

Учасники гри сідають у замкнуте коло.

Оголошення теми та мети засідання 

Вправа «Очікування»

Учасники пишуть на стікерах-«листочках» свої очікування та вішають на «дерево».

Прийняття правил:

тут і тепер;

активність;

відвертість;

толерантність;

уважність;

емоційність;

безоцінкове ставлення.

Вправа «Поділ на команди»

Учасники з торбинки дістають цукерки та діляться на дві команди, обирають назву команди.

Визначення експертів ділової гри

Експертами гри є досвідчені педагоги з досвідом роботи.

Хід гри:

Вправа

«Модель фізкультурно-оздоровчої роботи в нашому дошкільному закладі» Учасники в командах створюють модель фізкультурно-оздоровчої роботи свого ДНЗ (схема на фліпчарті).

Мозковий штурм

«Розвиток інтересу до рухової діяльності в дітей дошкільного віку»

Учасники команд пригадують та визначають нарямки роботи вихователя з даного питання (робота на фліпчарті).

Вправа

«Фізкультурне заняття на свіжому повітрі за різних погодних умов»

Складання і презентація плану проведення.

Вправа-руханка «Динамічна пауза»

Учасники команд представляють з колегами динамічні паузи-рухалки, можливо у віршованій формі, супроводжуючи показом.

Вправа «Піший перехід»

Учасники по групам складають план-схему з цікавими рухливими вправами та іграми, динамічними паузами.

Бліц-опитування «Знання нормативних документів»

Гігієнічні фактори формування основ здорового способу життя у дітей (режим харчування, сну, діяльності й відпочинку, гігієна одягу, взуття, приміщень, обладнання тощо).

Нетрадиційні засоби фізичного виховання

  • вправи з використанням м’яча, що має певні властивості (розмір, колір, запах, пружність), які застосовуються з оздоровчою метою (фітбол-гімнастика)
  • система вправ, заснована на статичних розтягненнях м’язів тіла і хребта, яка дає змогу запобігати порушенню постави, має оздоровчий вплив на весь організм, допомагає активізувати його захисні сили (стретчинг )
  • система партерних рухів, що виконуються у горизонтальних вихідних положеннях від положення лежачи у позі ембріона до положення стоячи на колінах, повільно і плавно, у супроводі класичної і сучасної музики у формі цілісних композицій (горизонтальний пластичний балет).

Чинники природного середовища (повітря, сонце, вода).

Форми оптимізації рухової активності у повсякденному житті: ранкова гімнастика, гімнастика після денного сну, рухливі ігри, заняття фізичними вправами/фізкультурні комплекси на прогулянках, походи за межі дошкільного закладу/дитячий туризм, фізкультурні свята і розваги, самостійна рухова діяльність, дні й тижні здоров’я, індивідуальна робота з фізичного виховання.

Цілеспрямована та унормована форма організованої навчально-пізнавальної діяльності з фізичної культури і формування основ здорового способу життя – це заняття.

Тривалість занять з фізичної культури становить:

  • для дітей третього року життя – 15 хвилин
  • для дітей четвертого року життя – 15-20 хвилин
  • для дітей п’ятого року життя – 20-25 хвилин
  • для дітей шостого (сьомого) року життя – 25-30 хвилин
  • для дітей сьомого року життя – до 35 хвилин.

Обов’язкові умови проведення занять з фізичної культури: вологе прибирання і провітрювання приміщення, підготовка фізкультурного обладнання  та інвентарю.

Типи фізкультурних занять:

  • за освітніми завданнями, співвідношенням нового і знайомого програмового матеріалу виокремлюють:
  • мішані заняття (подається новий руховий матеріал та закріплюються раніше набуті уміння і навички; співвідношення знайомого і нового матеріалу на таких заняттях складає 3:1 або 4:1);
  • заняття на закріплення й удосконалення рухових умінь і навичок, або тренувальні
  • (будується на більш або менш  знайомих вправах);
  • контрольні заняття (проводяться за потребою в кінці місяця або кварталу, півріччя з метою перевірки рівня сформованості рухових умінь і навичок, спеціальних знань, розвитку фізичних якостей тощо).
  • за змістом рухових завдань і методикою проведення розрізняють:
  • комплексні, або мішані (включають стройові, загальнорозвивальні вправи, основні рухи, рухливі ігри та інші види фізичних вправ; проводяться з використанням комплексу наочних, словесних, практичних методів і прийомів навчання залежно від віку дітей);
  • сюжетні (будуються, як правило, за типовою структурою, але у формі «рухової розповіді», де всі рухові завдання пов’язані спільним сюжетом і виконуються в цікавих ігрових ситуаціях, будуються на імітаціях тощо);
  • ігрові (всі освітні завдання розв’язуються лише з допомогою ігор (3-5): спочатку проводяться 1-2 гри малої і середньої рухливості, потім – 1-2 гри великої рухливості, на закінчення – малорухлива гра; ігри добираються так, щоб за руховим змістом вони відповідали змісту всіх структурних частин типового заняття; проводяться на закріплення набутих рухових навичок або з контрольною метою);
  • домінантні (акцентовані на реалізацію певних освітніх завдань, застосуванні певних засобів фізичного розвитку тощо, наприклад: заняття на розвиток швидкісно-силових якостей, або на оволодіння елементами спортивної гри чи вправи, або заняття з переважним використанням певного виду фізкультурного обладнання, інвентарю тощо).

Зовнішні ознаки реакції дітей на запропоновані їм загальні навантаження: колір шкіри обличчя, спітнілість чола, щік, голови, спини, спосіб і ритмічність дихання (через ніс або рот, часте дихання, поява задишки), якість виконання рухів, стан постави, дисципліна, рівень дитячої уваги, інтересу, млявість чи надмірна рухливість тощо.

До комплексів фізкультурних хвилинок входять 3-4 вправи, кожна з яких повторюється 4-6 разів. Їх тривалість 1-2 хвилини.

Щоденний обсяг рухової активності становить:

  • для дітей раннього віку до 3-х годин,
  • для дітей молодшого і середнього дошкільного віку 3-4 години,
  • для старших дошкільників 4-5 годин .

Тривалість гімнастика після денного сну:  від 6 до 9 хвилин залежно від віку дітей.

Кількість рухливих ігор протягом дня: мінімум 5-6 (у теплий сезон 6-7).

Дитячий туризм – це походи за межі дошкільного закладу.

Тривалість переходу в один бік (від дошкільного закладу до місця кінцевої зупинки) становить:

  • для дітей четвертого року життя 15-20 хвилин,
  • для дітей п’ятого року життя – 20-25 хвилин,
  • для дітей шостого-сьомого років життя – 25-30 хвилин.

Оптимальна тривалість фізкультурного свята:

  • для дітей молодшого та середнього віку – 40-50 хвилин,
  • для дітей старшого дошкільного віку – 50-60 хвилин.

Форма активізації рухового режиму проводиться з дітьми щодня під час ранкового прийому, денної та вечірньої прогулянок, у вільний час, відведений для самостійної діяльності дітей між основними режимними процессами – це самостійна рухова діяльність.

Висновки експертів

Есперти ділової гри висловлюють свої думки та побажання щодо роботи колег в групах.

Рефлексія

Учасники висловлюють свої думки, висновки щодо ділової гри.