МОВЛЕННЄВА ПАМ’ЯТКА-ПОРАДНИЦЯ


  • Хороше мовлення дитини – успішне навчання у школі, широкі можливості у подальшому виборі професії, вміння спілкуватися з людьми.
  • Найнаполегливіша робота вихователя не дасть цілковито сподіваного результату без систематичних занять батьків з дитиною вдома.
  • Щоб у навчанні та вихованні дитини досягти потрібних результатів, мовлення самих дорослих має стати прикладом для наслідування (наслідування – психологічна особливість дітей).
  • Якщо дитина повсякчас буде чути чітке, правильне мовлення, то завдяки наслідуванню воно стане для неї звичкою і унеможливить мовленнєві вади. 
  • Ви ще самі не вмієте правильно розмовляти українською? Вчіться разом з дитиною! Не змушуйте її повторювати ваші слабкість та лінькуватість у самовдосконаленні й унаслідок цього – небажані проблеми у мовленні.
  • У дитини, як і у дорослих, не завжди все добре виходить. Тож часом ви нарікаєте на відмову її від подальших занять. Не опускайте руки! Не виказуйте негативних емоцій: роздратування, глузування. Та найгіршими вашими словами в цій ситуації буде: «Нічого, прийде час – сам навчиться!» Добре, якщо буде саме так. 
  • Нехай ваші заняття з дитиною перейдуть у мовленнєві ігри та забави. Гра містить у собі частку емоційного піднесення, яке зростає завдяки наявності в ній елементів несподіванки та змагання. Емоційне насичення надає іграм привабливості.
  • Вибирайте час, коли дитина перебуває у хорошому настрої.
  • Добираючи ігри, зважайте на темперамент дитини.
  • Не фіксуйте увагу малюка на тому, що не виходить. Підбадьорте і, щоб «розрядити ситуацію», ненав’язливо поверніть до більш простого, вже відпрацьованого матеріалу, ніби нагадавши, що колись у неї це також не виходило.
  • Коротенький віршик, промовлений веселим, загадковим тоном, допоможе заохотити дитину до гри-заняття.
  • Заняття проводьте двічі-тричі на тиждень, а якщо дитина ще погано розмовляє, то й частіше.


                              
Розмова з батьками
Любі тата і мами, пригадайте слова, які ви вимовляєте частіше, коли син або донька повертаються з дитячого садка. Ми спробуємо відгадати: «Що ти сьогодні їв?»

А ви спробуйте інакше. Зустрівши малюка і прямуючи додому, запитайте його: «Що сьогодні в садочку було цікавого? Що тобі сподобалося, а що засмутило, здивувало, спантеличило, розсмішило або вразило?» І тоді побачите, який неосяжний, внутрішній світ, незвіданий пласт життя власної дитини ви виявите. Як тремтливо і довірливо розкривається перед вами її серце. Це того варте, повірте.

Ваші діти завжди намагатимуться принести вам радість, якщо вони будуть впевнені: їхні справи хвилюють вас та змушують тривожитися і переживати.

Завжди знайдіть привід похвалити дитину. Давайте змогу відчути задоволення від навчання, захоплення від відчуття успіху, навіть найменшого, а значить, інтерес до знань і бажання вчитися.

Отже, допомога дошкільнику складається з кількох речей:
  • Безпосередньої присутності поруч із ними батьків;
  • Зацікавленості дорослих у навчальній праці дитини;
  • Постійного контролю за діяльністю дитини.
  • Як ми звертаємося до дітей?

Психологи зробили висновок, що є слова й вислови, які начебто й необразливі, однак за частих повторень здатні дратувати не менше, ніж явний чи брутальний лемент, навіть якщо, звісно, соромляться говорити, хоча ті здатні згладжувати образи й промахи, поліпшувати настрій.

Заборонені звертання до дитини:
  • Скільки разів тобі повторювати…
  • Я сказала – зроби…
  • Ти що, не розумієш?
  • У всіх діти як діти, а ти…
  • За що мені така кара…
  • Не лізь, якщо не можеш зробити…
  • І у кого ти такий вдався…
  • Невже тобі важко запам’ятати, що…
  • У моєї подруги дитина – просто ангел, а ти у мене…

Потрібні звертання до дитини:
  • Вирішимо все разом…
  • Якщо ти вважаєш…
  • Мій любий…
  • Це ти добре придумав(ла)…
  • Таке тільки ти міг придумати…
  • Я не сумніваюся, що ти в мене найрозумніший(а)…
  • Я так вдячна долі, що ти в мене є…
  • Впевнена, що ти зможеш…
  • Я завжди знала, що моя дитина найкраща…

Навчіть своїх дітей спілкуватися:
  • Користуйся словами ввічливого звертання «добрий день», «до побачення», «будь ласка», «вибачте», «дякую», «дозвольте звернутися (зайти)» тощо.
  • Будь привітливим та ввічливим з усіма дорослими.
  • Не перебивай дорослих і не втручайся в їхню розмову.
  • На вулиці, вдома, у дитячому садку, у транспорті та інших громадських місцях говори спокійно, не голосно; поводься стримано; не викликай до себе особливої уваги.
  • Умій уважно вислухати старшого; стій спокійно, дивися в очі співрозмовнику.
  • Умій вислухати товариша не перебуваючи.
  • З повагою постався до праці та відпочинку старших, не заважай дорослим, не галасуй і не капризуй.
  • Подай стільчика або звільни місце для дорослого, який зайшов у кімнату.
  • Підніми і ввічливо подай дорослому або своєму товаришеві те, що ненароком упало.
  • У міру своїх сил допомагай тим, хто тебе оточує: твоїм рідним, друзям.
  • Ділись з однолітками іграшками, книгами тощо.
  • Умій визнавати свою провину.
  • Прагни виробити навичку поступатися у суперечці, у грі, вмінні домовлятися.