Чому дошкільна освіта обов’язкова
для кожної дитини?
Підготувала : Н.М.Андруховець
Обов’язкова дошкільна освіта
дітей старшого дошкільного віку сьогодні є необхідністю, тому що саме в
дитячому навчальному закладі малюків практично готують не лише до навчання у
школі, а й до майбутнього «дорослого» життя. Одним з основних завдань
педагогічного колективу дошкільного навчального закладу є створення безпечного
розвиваючого середовища для дітей дошкільного віку, створення сприятливого
простору для розгортання дітьми активної, творчої поведінки у специфічних для
віку дитини видах діяльності (ігровій, пізнавальній, продуктивній, самостійній,
художній та творчій діяльності, спілкування з дорослими та однолітками тощо) і
відповідно організація роботи з дітьми в ньому.
Всім відомо, що основною
формою навчання для п'ятирічок є гра. Саме в ігровій формі під керівництвом
професійних педагогів, маючи відповідну освіту, діти навчаються самостійності,
знайомляться з основними правилами гігієни, правилами поводження у колективі,
правилами безпеки в побуті та правилами безпечної поведінки і спілкування з
однолітками. Вони також розвивають свої здібності з малювання, ліпки,
конструювання, азів письма, співів та танців тощо. Отже, якщо в дошкільному
віці у вашого нащадка будуть сформовані вище згадані навички і розвинені
перераховані здібності, будьте впевнені, що в школі ваш малюк буде почуватися
набагато впевненішим, ніж дитина, яка не відвідувала дошкільного навчального
закладу.
Дитина і колектив:
Перебуваючи в дитячій установі,
під час спілкування з однолітками дитина розвиває й вдосконалює своє вміння
узгоджувати особисті інтереси з інтересами інших людей, навчається азам
виховання, розвиває почуття дружби, взаємодопомоги.
Дитина і соціум:
Під час знаходження в
колективі у дитини формуються вміння спілкуватися з іншими людьми, заходити
правильні, безпечні рішення та вихід із різних життєвих ситуацій, розвивається
бажання для подальшого навчання в школі.
Розвиток дитини:
Перевагою дошкільної освіти,
отриманої в дитячому навчальному закладі, є той факт, що зростання і виховання
вашої дитини відбувається під керівництвом педагога, який володіє необхідними
знаннями та зможе забезпечити комплексний повноцінний розвиток дитини з
урахуванням її індивідуального розвитку.
Дитина і майбутнє шкільне навчання:
Саме в дошкільному
навчальному закладі відбувається забезпечення рівних стартових умов для
розвитку всіх дітей; формуються фізична, психічна, моральна, мотиваційна,
вольова, інтелектуальна готовність до майбутнього навчання в школі, а це
означає, що воно буде безпечним, цікавим і посильним для дитини.
Форми здобуття дошкільної освіти
Дошкільна освіта є
обов’язковою первинною складовою системи безперервної освіти в Україні
Прийняття Верховною Радою
України Закону “Про дошкільну освіту” та підписання його Президентом дає новий
імпульс розвитку дошкільної освіти. Стаття 4 Закону звучить так: “Дошкільна
освіта є обов’язковою первинною складовою системи безперервної освіти в
Україні”. Цим законодавчо визнано самоцінність дошкільного віку як надзвичайно
важливого і неповторного періоду в розвитку особистості.
На батьків (стаття 9) або
осіб, які їх замінюють, покладено відповідальність перед суспільством та
державою за розвиток, виховання і навчання дітей, а також збереження їхнього
життя, здоров’я, людської гідності. І ще: “сім’я зобов’язана сприяти здобуттю
дитиною освіти у дошкільних та інших навчальних закладах або забезпечити
дошкільну освіту в сім’ї відповідно до вимог Базового компонента дошкільної
освіти” (стаття 8)
Дитина може здобути
дошкільну освіту за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють:
· у дошкільних навчальних
закладах, незалежно від підпорядкування, типів і форм власності;
· у сім’ї;
· за допомогою фізичних осіб
з високими моральними якостями, котрі мають відповідну вищу освіту, ліцензію на
право надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти та фізичний стан
здоров’я яких дозволяє виконувати обов’язки педагога.
Враховуючи, що нині близько
60% дошкільників з різних причин не відвідують дошкільні навчальні заклади, а
переважна більшість батьків потребують спеціальної методичної, діагностичної
допомоги для здійснення виховних функцій (особливо в підготовці дітей до школи)
на державному рівні планується якнайшвидше врегулювати таке важливе питання
сьогодення, як пошук ефективних організаційних підходів до впровадження нових
форм здобуття дітьми дошкільної освіти, зокрема запровадження
соціально-педагогічного патронату сім’ї. Реалізувати це складне завдання можна
спільними зусиллями як управлінців, так і практиків.
В Україні варіативні
організаційні форми роботи з дітьми, які не відвідують дошкільні заклади,
тільки починають складатися. Для збереження системи дошкільного виховання конче
потрібно шукати нові, економічно доцільні форми організації дошкільної освіти.
І це не тільки реально, а й перспективно, тому що з’явиться можливість
економити бюджетні кошти, зменшити оплату батьків за послуги дошкільних
закладів, котрі стануть доступними для широких верств населення.
Як відомо, Міністерством
освіти і науки України вже дано певні орієнтири щодо варіативних організаційних
форм роботи з дітьми, які не відвідують дошкільні заклади. Ці орієнтири та
наявний практичний досвід дають можливість визначити найбільш ефективні нові
форми організації дошкільної освіти:
· групи короткотривалого
перебування дітей;
· центри розвитку дітей.