Чому дошкільна освіта обов’язкова для кожної дитини?

 

Підготувала : Н.М.Андруховець


 

Обов’язкова дошкільна освіта дітей старшого дошкільного віку сьогодні є необхідністю, тому що саме в дитячому навчальному закладі малюків практично готують не лише до навчання у школі, а й до майбутнього «дорослого» життя. Одним з основних завдань педагогічного колективу дошкільного навчального закладу є створення безпечного розвиваючого середовища для дітей дошкільного віку, створення сприятливого простору для розгортання дітьми активної, творчої поведінки у специфічних для віку дитини видах діяльності (ігровій, пізнавальній, продуктивній, самостійній, художній та творчій діяльності, спілкування з дорослими та однолітками тощо) і відповідно організація роботи з дітьми в ньому.

Всім відомо, що основною формою навчання для п'ятирічок є гра. Саме в ігровій формі під керівництвом професійних педагогів, маючи відповідну освіту, діти навчаються самостійності, знайомляться з основними правилами гігієни, правилами поводження у колективі, правилами безпеки в побуті та правилами безпечної поведінки і спілкування з однолітками. Вони також розвивають свої здібності з малювання, ліпки, конструювання, азів письма, співів та танців тощо. Отже, якщо в дошкільному віці у вашого нащадка будуть сформовані вище згадані навички і розвинені перераховані здібності, будьте впевнені, що в школі ваш малюк буде почуватися набагато впевненішим, ніж дитина, яка не відвідувала дошкільного навчального закладу.

Дитина і колектив:

Перебуваючи в дитячій установі, під час спілкування з однолітками дитина розвиває й вдосконалює своє вміння узгоджувати особисті інтереси з інтересами інших людей, навчається азам виховання, розвиває почуття дружби, взаємодопомоги.

Дитина і соціум:

Під час знаходження в колективі у дитини формуються вміння спілкуватися з іншими людьми, заходити правильні, безпечні рішення та вихід із різних життєвих ситуацій, розвивається бажання для подальшого навчання в школі.

Розвиток дитини:

Перевагою дошкільної освіти, отриманої в дитячому навчальному закладі, є той факт, що зростання і виховання вашої дитини відбувається під керівництвом педагога, який володіє необхідними знаннями та зможе забезпечити комплексний повноцінний розвиток дитини з урахуванням її індивідуального розвитку.

Дитина і майбутнє шкільне навчання:

Саме в дошкільному навчальному закладі відбувається забезпечення рівних стартових умов для розвитку всіх дітей; формуються фізична, психічна, моральна, мотиваційна, вольова, інтелектуальна готовність до майбутнього навчання в школі, а це означає, що воно буде безпечним, цікавим і посильним для дитини.

Форми здобуття дошкільної освіти

Дошкільна освіта є обов’язковою первинною складовою системи безперервної освіти в Україні

Прийняття Верховною Радою України Закону “Про дошкільну освіту” та підписання його Президентом дає новий імпульс розвитку дошкільної освіти. Стаття 4 Закону звучить так: “Дошкільна освіта є обов’язковою первинною складовою системи безперервної освіти в Україні”. Цим законодавчо визнано самоцінність дошкільного віку як надзвичайно важливого і неповторного періоду в розвитку особистості.

На батьків (стаття 9) або осіб, які їх замінюють, покладено відповідальність перед суспільством та державою за розвиток, виховання і навчання дітей, а також збереження їхнього життя, здоров’я, людської гідності. І ще: “сім’я зобов’язана сприяти здобуттю дитиною освіти у дошкільних та інших навчальних закладах або забезпечити дошкільну освіту в сім’ї відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти” (стаття 8)

Дитина може здобути дошкільну освіту за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють:

· у дошкільних навчальних закладах, незалежно від підпорядкування, типів і форм власності;

· у сім’ї;

· за допомогою фізичних осіб з високими моральними якостями, котрі мають відповідну вищу освіту, ліцензію на право надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти та фізичний стан здоров’я яких дозволяє виконувати обов’язки педагога.

Враховуючи, що нині близько 60% дошкільників з різних причин не відвідують дошкільні навчальні заклади, а переважна більшість батьків потребують спеціальної методичної, діагностичної допомоги для здійснення виховних функцій (особливо в підготовці дітей до школи) на державному рівні планується якнайшвидше врегулювати таке важливе питання сьогодення, як пошук ефективних організаційних підходів до впровадження нових форм здобуття дітьми дошкільної освіти, зокрема запровадження соціально-педагогічного патронату сім’ї. Реалізувати це складне завдання можна спільними зусиллями як управлінців, так і практиків.

В Україні варіативні організаційні форми роботи з дітьми, які не відвідують дошкільні заклади, тільки починають складатися. Для збереження системи дошкільного виховання конче потрібно шукати нові, економічно доцільні форми організації дошкільної освіти. І це не тільки реально, а й перспективно, тому що з’явиться можливість економити бюджетні кошти, зменшити оплату батьків за послуги дошкільних закладів, котрі стануть доступними для широких верств населення.

Як відомо, Міністерством освіти і науки України вже дано певні орієнтири щодо варіативних організаційних форм роботи з дітьми, які не відвідують дошкільні заклади. Ці орієнтири та наявний практичний досвід дають можливість визначити найбільш ефективні нові форми організації дошкільної освіти:

· групи короткотривалого перебування дітей;

· центри розвитку дітей.