Пояснювальна записка

Розбудова незалежної Української держави пов’язана з формуванням громадянського суспільства, ключовою фігурою в якому має стати високоосвічена, культурна особистість, здатна усвідомлювати себе громадянином демократичної, правової країни зі своїми правами й обов’язками.

Проблема виховання патріотизму надзвичайно багатоаспектна через свою інтегративну функцію, тому однаково значуща для всіх ланок освіти, починаючи з дошкільної. Патріотичні почуття не з’являються самі по собі, це результат довготривалого виховного впливу на людину. Національно-патріотичне виховання дітей – дуже складний за своїм характером процес, який потребує озброєння педагогів дошкільної галузі відповідним методичним інструментарієм і усвідомлення ними потреби та важливості такої роботи саме з дітьми середнього та старшого дошкільного віку.

Отже, національно-патріотичне виховання – це не лише виховання почуття любові, а й відчуття належності до своєї Батьківщини, з її історією, географією, мовами й культурами, етносами і ментальністю. Патріотизм вимагає глибинного переживання; викликаний лише зовнішніми чинниками, він може набути хибного спрямування, стати поверховим. Патріотичні почуття, як і все моральне, дуже делікатні та ніжні почуття, позбавлені усілякої фальші, неправди і не- щирості, не витримують тиску, вони потребують свободи. Зовнішні чинники негативно впливають на них. Патріотизм є почуттям, яке неможливо демонструвати, а потрібно підтверджувати особистими вчинками та практичними діями.

Мета гуртка – виховання національно-патріотичної особистості дитини в дошкільному віці; забезпечення освіт- нього процесу відповідними інформацією, змістом, методичними складниками, практичними порадами.

Завдання гуртка:

·        ознайомлення з історією рідного краю, життям і побутом народу України;

·        виховання любові до рідного краю (до рідного дому, сім’ї, дитячого садка, міста);

·        формування духовно-моральних взаємин між людьми;

·        виховання пошани та любові до культурного спадку свого народу та сучасного мистецтва;

·        формування толерантного ставлення до представників інших народів, культур і традицій, до однолітків, батьків, сусідів, інших людей;

·        культивування кращих рис української ментальності – працелюбності, свободи, справедливості, доброти, чесності, бережного ставлення до природи;

·        формування мовленнєвої культури.

 

Завдання і зміст гуртка природно й органічно інтегруються в цілісний освітній процес, а їх реалізація дасть змогу кожній дитині змалку ввібрати в себе культурну спадщину свого народу, пишатися історією, людьми своєї Батьківщини, знати її визначні пам’ятки, любити і берегти рідну при- роду, прагнути діяти на користь людям.

№ п/п

Зміст роботи

Мета

Термін виконання

1.

Україна – рідний край

Розширювати знання дітей про рідний край – Україну.

З’ясувати поняття «рідна земля», «отчий дім», «держава».

Виховувати почуття любові до Вітчизни, почуття національної гордості.

 

07.09.21

2.

Зростаємо патріотами. Ніхто не забутий, ніщо не забуте

Зустріч з воїном АТО

Виховувати любов та шану до рідного слова, пісні, фольклору, України.

Розвивати пам'ять, увагу.

14.09.21

3.

Краса та велич символів держави

Формувати уявлення про народні символи: вербу, калину.

Виховувати гордість за те, що ми живемо в Україні.

21.09.21

4.

Моє рідне село

Дати знання дітям про село Рокитне як місце, де народилися і живуть.

Формувати знання про історію села, його жителів.

Виховувати бажання прикрашати своє село, зберігати його красу, дотримуватися правил співжиття.

 

28.09.21

5.

Знай свої права і обов’язки, дитино!

(Мультимедійний перегляд)

Ознайомити дітей з їх правами та обов’язками в межах міжнародної конвенції ООН.

Дати визначення поняття «право», «обов’язок».

Виховувати повагу до законів Держави – Конституції.

05.10.21

6.

Народні традиції

Продовжувати знайомити з українськими народними традиціями і звичаями.

Виховувати почуття патріотизму на народних та національних традиціях.

Дати поняття «патріотизму».

12.10.21

7.

Золоті руки народних майстрів.

Розвивати естетичні почуття, емоції, переживання, інтерес до народного мистецтва.

Виховувати інтерес до мистецтва рідного краю.

Познайомити дітей з видами народного прикладного мистецтва (Петриківський, Яворівський, Косівський розписи, Опішнянською керамікою, витинанками), з їх характерними особливостями.

Спонукати до прагнення складати розповіді, висловлювати судження, власне розуміння художнього образу.

19.10.21

8.

Національний одяг

Розвивати спостережливість;

Виховувати національну гордість за український народ;

Розширити уявлення дітей про український національний одяг, його складові частини, звичайні правила одягання;

Показати різнобарв’я та колорит вишивки.

26.10.21

9.

«Український віночок – символ українського народу»

Розвивати естетичний смак, фантазію, пам’ять, увагу.

Виховувати почуття національної гордості, любов та пошану до традицій свого народу, зокрема до національного вбрання.

Поглиблювати та закріплювати знання дітей про українське національне вбрання.

02.11.21

10.

Хатній інтер’єр

Прищеплювати інтерес до історії українського житла українського народу;

Розкрити значення хати в житті людини, ознайомити із давніми обрядами, символікою, традиціями, пов’язаними із житлом;

Дати знання про українську оселю, знайомити з традиціями її прикрашання.

09.11.21

11.

Одяг моєї бабусі

Розвивати уявлення дітей про старовинний жіночий український національний костюм;

Виховувати емоційно-естетичне ставлення до навколишньої дійсності;

Ознайомити з українською хустиною;

Формувати вміння дітей скла- дати описові загадки.  

16.11.21

12.

Колиска роду – українська хата. Одарчина оселя

Продовжувати знайомити дітей з українським житлом, предметами побуту для прикрашання, кожен з яких має своє призначення.

Поглибити знання про вишивку, як вид декоративно-прикладного мистецтва;

Вчити оцінювати результат праці людей.

23.11.21

13.

Пісенна творчість українського на- роду

Залучити дітей до народної скарбниці народної мудрості, використовуючи український фольклор, народні пісні, що передаються з давніх-давен і які потрібно знати і шанувати.

30.11.21

14.

Фольклорна веселка

Ознайомити дітей з українським календарно-обрядовим колом, малими фольклорними жанрами, а також з казками, легендами, в яких виявляються риси, притаманні патріотам.

Розповісти про стародавні українські народні традиції, пов’язаними з днями тижня, познайомити з багатством усної народної творчості;

Виховувати любов до фольклору та народних традицій.

07.12.21

15.

На рушнику хай доля квітне

Розвивати творчі здібності дітей; виховувати любов до традицій свого народу, заохочувати дітей до вивчення української народної культури; розповісти про різновиди українського рушника та народні традиції, пов’язані з ним.

14.12.21

16.

Хитра макітра

Закріпити і поглибити знання дітей про українські страви, їх назви, походження, з чого виготовляють, символічне та обрядове значення деяких українських страв.

Викликати інтерес до української кухні.

Розвивати увагу, мислення, фантазію.

Виховувати у дітей прагнення пишатись своєю нацією, її традиціями та звичаями, любити свою країну та свій народ.

21.12.21

17.

Про мораль знати – негараздів уникати

Вчити дітей поводитися відповідно до норм моралі на самостійній основі.

Формувати відповідність у ставленні щодо дотримання чи порушення загальновизнаних норм і принципів моралі.

Викликати негативне ставлення до поганих вчинків, розвивати вміння адекватно на них реагувати, розв’язувати спірні питання, бути справедливим, совісним, відповідальним.

04.01.22

18.

Дорослих поважати і чемним зростати

Продовжувати виховувати шанобливе ставлення до довколишніх людей (рідних, близьких), наголошувати на необхідності поважати думки й рішення батьків.

Підтримувати прагнення дітей проявляти чуйність та уважність до рідних і дорослих.

Розвивати вдячність за турботу старших.

11.01.22

19.

Довіру проявляти і співпереживати

Усвідомлювати та вербально формулювати свої почуття, переживання.

Виховувати вміння помічати прикрощі і невдачі у ровесників; підтримувати їхнє небайдуже ставлення до життєвих ситуацій, що виникають.

Вчити безкорисливо піклуватися про молодших, спонукати надавати їм допомогу, захищати тих, хто слабший.

Формувати вміння виявляти розуміння, симпатію та доброзичливість у взаєминах з іншими.

18.01.22

20.

З дітьми дружно жити і їх розуміти

Формувати доброзичливе ставлення до однолітків, повагу до їхніх прав та інтересів на основі дотримання норм моралі.

Продовжувати виховувати дружні взаємини між дітьми, звичку узгоджено гратися, займатися спільною діяльністю, піклуватися про товаришів, проявляти повагу.

Вчити дітей ставити загальну мету в спільних іграх та інших видах діяльності і досягати її; формувати вміння домовлятися, допомагати одне одному.

Розвивати у дітей прагнення діяти в інтересах партнера чи групи однолітків.

 

25.01.22

21.

Гарних манер набувати і ввічливим ставати

Вчити слухати співрозмовника і без потреби не перебивати його.

Продовжувати розвивати в дітей уміння за власною ініціативою вітатися, прощатися, дякувати дорослому й одноліткам, збагачувати словник дітей формулами словесної ввічливості

01.02.22

22.

Добрі справи творити і завжди їм радіти

Спонукати дітей дотримувати встановлених правил культури поведінки в дитячому садку і громадських місцях (поступатися місцем пасажирам з маленькими дітьми, літнім і хворим людям), виконувати їх без нагадування і за відсутності дорослих.

08.02.22

23.

Себе оцінити і кращим зробити

Формувати вміння оцінювати власні моральні якості, вчинки (здатність негативно оцінювати власні порушення норм моралі);

Допомагати здійснювати адекватну позитивну самооцінку власних дій і поведінки.

Привчати дітей практикувати співвіднесення з критеріями і самооцінкою свого уявного дотримання чи порушення норм моралі (вигадані ситуації).

15.02.22

24.

Милосердя і жорстокість

Формувати у дітей людські чесноти, зокрема, милосердя.

Вчити готовності прийти на допомогу.

Вчити вмінню прощати.

Виховувати любов до інших, почуття взаємоповаги, взаємодопомоги.

22.02.22

25

Погані звички

Вікторина

 

Вчити дітей долати погані звички, вміти їх бачити й аналізувати перш за все в собі.

Виховувати кращі людські якості.

01.03.22

26.

Подорож до країни доброти

Продовжувати навчати дітей усвідомлювати моральні категорії добра і зла.

Вчити спілкуватися з дорослими та однолітками, вживаючи слова ввічливості.

Розвивати естетичний світогляд.

Виховувати у дітей почуття доброти, розуміння людських цінностей.

 

15.03.22

27.

Рід, родина, рідня

 

Розширювати і закріплювати знання дітей про сім’ю: її склад, взаємними між членами родини, обов’язки.

Збагачувати знання дітей про родинні стосунки, реліквії.

Стимулювати інтерес до історії свого роду.

Виховувати любов і повагу до рідних.

22.03.22

28..

«Подарунок для мами»

Розвивати творчу уяву, естетичний смак.

Виховувати у дітей самостійність, такі духовні якості як повага до старших, доброзичливість, уважність.

29.03.22

29.

Я – людина

 

Довести, що кожна дитина – особистість, громадянин великої держави.

Вчити взаємоповаги.

Виховувати почуття поваги до кожної людини.

05.04.22

30.

Права та обов’язки дитини в сім’ї

Вчити поважати близьких та друзів.

Не принижувати гідності кожної людини.

Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини

12.04.22

31.

Природа рідного села

Уточнити й закріпити знання дошкільнят про живу природу; про користь зелених насаджень, про те, що обов’язком кожної людини є охорона рідної природи.

Розвивати емоційне мовлення та мислення.

Виховувати доброту, готовність прийти на допомогу.

26.04.22

32.

«Слово до слова – складається мова»

 

Дати поняття про те, що мова – це колиска народу, від якої линуть у світ: мамині колисаночки, пісні, бабусині казочки; що мова єднає український рід від покоління до покоління невидимими нитками і тому ми повинні любити і шанувати свою мову.

17.05.22

 

 

33.

Праця дорослих

Формування системи знань, необхідних для трудової діяльності, вибору професії, соціального, професійного і життєвого самовизначення;

Виховувати шанобливе ставлення до праці дорослих.

24.05.22

34.

«Я зичу Вам доброго дня»

 

Розкрити духовний зміст привітання «добрий день»;

Розвивати вміння правильного використання мовних форм ввічливості;

Виховувати у дітей шанобливе ставлення до оточуючих

 

31.05.22

40.

Заключне засідання гуртка (мандрівка-подорож)