Тип заняття: «повне еволюційне коло»
Мета:
ü     Еволюційне формування опорно-рухового апарату.
ü     Прищеплення дітям потреби у рухах.
ü     Розвиток м’язів шиї, плечового поясу та рук, верхньої частини тулуба, перехресної координації рук і ніг, дрібної  моторики кистей, орієнтування у малому навколишньому просторі.
ü     Формування рухових вмінь та навичок у положенні лежачи (включаючи ручну предметно-маніпулятивну діяльність); формування вмінь та навичок у повзанні.
Інвентар: гімнастичні лави, гімнастична стінка, між двома стояками натягнутий шнур, кольорові стрічки, декоративні груші, сливи, кошик з фруктами.
Музичний супровід: пісні про осінь, спів пташок.
Зміст заняття


(Діти заходять до залу, заздалегідь прикрашеного на осінню тематику. Сідають парами на килимку, хлопчики навпроти дівчаток).
Інструктор: Сьогодні кленовий метелик привів нас у якусь дивну казку.
Ой, як гарно навкруги!
В золоті сади і луки!
Хто ж їх так розмалював?
Одяг хто подарував?


(Відповідь дітей). Так, це Осінь-чарівниця в гості завітала. Скільки приємного, таємничого і цікавого вона для нас принесла!
Вправа 1 «Золотисті кущики шепочуться»
Вже першого осіннього ранку, ще навіть сонечко не прокинулось, осінь вирушила до «шепітливих»  кущиків, щоб з першими промінчиками подарувати їм нове золотисто-шовковисте вбрання. Кущики щиро вдячні осені: «Дякуємо тобі, чарівнице!»
- Милуйтеся на здоров’я!»  – відповіла осінь. І пішла собі
(в.п. – лежачи на спині: виконувати довільні рухи руками і ногами вгорі)


Вправа 2 «Осінь на гостинному городі»
Ішла собі осінь, гуляла і на город завітала. А там при вході на гостинному городі зустрів її гарбуз, який з боку на бік повертався і до всіх привітно посміхався. Осінь посмішку також подарувала і всіх соковитістю напувала, щоб швидше достигати.
(в.п. – поза ембріона: діти повертаються з боку на бік через спину, посміхаючись).


Вправа 3 «Осінній місточок»
Зупинилась чарівниця на місточку і щось поклала  у чарівне відеречко, мабуть, золотисту фарбу готувала, таку, якою кущики фарбувала.
(в.п. – лежачи на спині, руки вздовж тулуба, ноги зігнуті в колінах: підняти – опускати таз – «місточок»).

Вправа 4 «Як осінь листя фарбувала»
Завітавши до лісу, осінь довго гуляла і листя дерев фарбувала, а жовте листячко опадало і під ногами шелестіло: «ш-ш-ш».
(в.п. – лежачи на животі, руки випрямлені вперед-вгору, ноги разом: підняти руки й ноги, прогинаючи спину).

Вправа 5 «Чарівна прохолода в туманах»
На травичку, золотисту й шовкову, в густих туманах, у лісочку осінь тихо стелить прохолоду.
(в.п. – лежачи на животі, ноги разом, руки підняті вгору: піднятись на прямі руки, прогнути спину, ноги згинати в колінах; повернутись у в.п., розвести руки й ноги в сторони).
Вправа 6 «Їжачок готується зиму зустрічати»
Довго осінь лісом гуляла, про щось з їжачком розмовляла, мабуть, зиму зустрічати допомагала, грибочків, листочків і яблучок подарувала, а їжачки один за одним ішли і запаси на зиму несли.
(в.п. – на низьких чотирьох: просуватися вперед по колу).


Вправа 7 «Маленькі лисенята розглядають осінню позолоту»
Маленькі лисенята в хатинки ховались, бо вже до зимової сплячки готувались: вони з нірки-хатинки виглядали, золотисту красу осені розглядали.
(в.п. – на низьких чотирьох: ставати на середні карачки.


Вправа 8 «Осінні павутинки»
Спритний веселунчик-павучок сплів собі хатинку на ялинці, потім наснував від ниточок і подарував їх чарівниці.
(в.п.- на задніх низьких чотирьох: почергово піднімати праву-ліву ногу.
Вправа 9 «Чому кажуть: багато, як грибів після дощу?»
Осінь уважно берегла подаруночок павучка, аж раптом вітер здійнявся і розвіяв павутинки павучка. Розхвилювалась осінь і заплакала дрібними слізками – прохолодними дощовими краплинками. Як тільки прошумів дрібний дощик, у лісі перший з’явився мухоморчик і вмить поскликав  весь рід грибочків.
(в.п. – сидячи, руки в упорі за спиною, ноги зігнуті в колінах: випрямити почергово праву-ліву ногу в коліні, водночас нахиляти голову вправо-вліво і промовляти «крап-крап»; після двох повторень піднімати руки, зчеплені в замок, - «шапочка грибочка»).
Вправа 10 «Найсолодший подарунок ведмежаткам»
Маленькі ведмежатка заховалися в барлогу, по барлозі походжали і медок шукали. Осінь медок їм подарувала і солодких сновидінь побажала.
(в.п. – стоячи на колінах: просуватися по колу по одному). (Пошикуватися в одну колону)
Вправа 11 «Осіння казка в сади поспішала»
Згодом осінь згадала, що у садах ще не бувала, які так гостинно на неї чекали. Через горбочки переступала, тому що дуже поспішала, щоб завітати в сади, де ростуть груші, яблука й сливки.
(переступати по "пеньочках")


Вправа 12 «Осінні подарунки»
У саду все казкою достигало і на веселу малечу чекало. Спритні хлопчики й дівчатка не лінувались, довго не барились, а швидко до справи брались: зривали груші.
(лазіння по гімнастичній  стінці приставним кроком, взяти грушку і спуститися назад)

Вправа 13 «Прощальний таночок журавлів над садами»
Довго літають журавлі над садами, тому що вже прощаються з нами: швиденько вже сади облітають, бо скоро у вирій вирушають.
(біг по колу, тримаючись за руки).
Вправа 14 «Казкові солодощі осінніх дарів»
Наша осінь-чарівниця хоче нас до столу запросити, але зараз нам потрібно з нею пограти, бо їй цікаво, чи зможемо ми відгадати, якими кольорами розмальовані сади. Для початку нам потрібно високо стрибати, щоб стрічку-підказку дістати. Того, хто колір свій впізнає, осінь плодами садів пригощає.
(стрибки у висоту з місця: між двома стояками напнути шнур, зачепити до нього одним кінцем різнокольорові стрічки на однаковій відстані. Діставши стрічку дитина називає колір)


От, хлопчики і дівчатка, і настав час нам прощатися з чарівною казкою. Осінь дарує вам на згадку кольорові стрічки. А за те, що ви їй так старанно допомагали, так весело з нею грали, вона, як і обіцяла, пригощає вас солодощами осінніх садів. (Діти отримують кошик з яблуками).