Заняття

Мета: Розвивати здатність помічати у природньому оточенні нове, невідоме, проявляти підвищений інтерес. Вчити висувати елементарні гіпотези, робити нескладні припущення, висновки, обґрунтовувати хід своїх думок, ставити запитання. Закріпити знання про знайомі властивості води (чиста, брудна, холодна, тепла, гаряча); дослідити нові (рідка, тече, ллється, розливається). Збагачувати активний словник: іменники (вода, сито, паперова коробочка, відеречко, тарілка, чашка, склянка, каструля, кошик, трубочка); прикметники (рідка, холодна, тепла, гаряча, чиста, брудна, мокра); дієслова  (тече, ллється, розливається, розтікається, капає, витікає, набирати, наливати). Спонукати допомагати іншим,діяти злагоджено.

Обладнання: таз із водою, рушники на кожну дитину, предмети на кожну дитину (чашка, тарілка, склянка, каструля, відеречко, ситечко, паперова коробочка, трубочка, кошик).

Попередня робота: під час попередньої дослідницької діяльності, спостережень, режимних моментів дати уявлення про те, що вода може бути чиста, брудна, холодна, тепла, гаряча, мокра; її можна пити, вмиватися, купатися, прати білизну, готувати їжу, поливати кімнатні рослини; вона є в річці, в морі, в крані, в калюжі.

Хід заняття:
Психогімнастика
Дітки, сідайте, тихенько,
Слухайте гарненько.
Зараз ми пограємо
Та порозмовляємо.
В казку всі підемо, -
Друзів всі знайдемо.
Діти сідають на стільці. На дошці з’являється Капітошка. Звучить музика. Розповідь  вихователя
Діти, до нас завітав Капітошка – весела крапелька дощу. Послухайте, що він про себе розкаже

« Я  Капітошка – крапелька води. Де я з’являюсь на землі,там ростуть дерева, кущі, квіти, овочі, ягоди, гриби. Я буваю різним – і рідким, і твердим. А ще я вмію перетворюватися на пару. Хочете  побачити мене з моїми друзями? Візьміть склянку з водою – у ній буду я та мої друзі. Розгляньте нас».

Діти розглядають воду у склянці

Дослідницька робота

Дітки, скажіть, водичка в склянці прозора чи ні? (Відповіді дітей)
Перевірте: візьміть склянку та подивіться крізь неї на свою ручку. Якщо бачите свої пальчики – значить вода прозора.
Понюхайте, вода має запах? ( Відповіді дітей)
Спробуйте водичку на смак. Яка вона: солодка, солона, гірка,  кисла чи зовсім не має смаку? ( Відповіді дітей)
Діти, а чи знаєте ви, що вода може розчинити деякі речовини?
Спробуйте: у склянку з чистою, прозорою водою покладіть сіль.
Змінила вода колір чи ні? (Ні)
Змінила запах чи ні? (Ні)
Що ж змінилось?  (Смак, вода стала солоною)

А тепер давайте спробуємо змінити колір. У цьому нам допоможе фарба. Візьміть пензлик та за допомогою нього додайте у склянку трішечки фарби.

Змінився колір чи ні? (Змінився)
Вода стала такого ж кольору, що і фарба, чи іншого? (Такого ж кольору)

Фізхвилинка

А зараз ми з вами зробимо невеличку перерву. Встаньте.
(Діти роблять рухи руками)
Водичко, водичко,
Умий моє личко,
Щоб очі блищали,
А щічки не зв’яли,
Щоб ручку були чистенькі,
А ми були гарненькі.
(Усі сідають на свої місця) -       

Вправа « Капітошка – мандрівник»
Діти, наш Капітошка дуже любить подорожувати. Розгляньте малюнок та прослідкуйте шлях крапельки.

Спочатку, вода випаровується з річок, озер, морів та океанів і піднімається високо в небо. Водяна пара перетворюються в хмарки. Коли хмара наповнюється великою кількістю водяної пари і стають важкими, охолоджуються і випадає дощ, сніг, град.

Дощова вода стікає знов в річки, моря,  океани, і все починається спочатку.

Напевне всі бачили калюжу, а хто пам’ятає, яка в калюжі вода?
Чи можна пити таку воду?
Яку воду можна пити?
Де ми можемо взяти чисту воду?
Яка вода буває в крані?
Чи можна купатися в холодній воді? Чому?
Чи можна торкатися дуже гарячої води? Чому?
А в якій воді купаються?

Дослід 1.
А тепер Капітошка хоче щоб взяли водичку в руки. Як ви гадаєте,  ми зможемо це зробити? ( Висування гіпотез дітьми) Чому?

Давайте перевіримо. Підійдіть, будь-ласка до миски і візміть в руку трохи води. Ви змогли це зробити? Чому? Чи довго змогли втримати воду в руці? Яка стала ручка? Що ще може намочити вода? То змогли ви взяти воду в руку? Чому?


Отже, ми з вами виявили, що воду не можна втримати в руці, бо вона рідка і витікає.

Дослід 2.
А  тепер Капітошка  просить поставити його на стіл. Чи зможемо ми це зробити? (Висування гіпотез дітьми).

Давайте перевіримо. Женя, зачерпни долоньками водички і постав її на стіл. Подивіться, чи стоїть вода на столі? Що трапилось? Що робить вода? Чому вона розтікається, капає зі столу? Що ми з вами виявили?

Отже, воду на стіл поставити не можна, бо вона рідка, тече, розтікається. Хто вірно здогадався? А хто помилився і думав, що воду можна поставити на стіл? Ви знаєте я також думаю, це можна зробити. Але як саме?

Дослід 3.
Ось Капітошка приніс мені різні предмети. Назвіть їх. Як ви думаєте, чи в усі ці предмети можна набрати води і поставити її на стіл? В які не можна? (Висування дітьми гіпотез)

Візьміть всі по одному предмету і спробуйте набрати в них води, побачимо, що вийде.


Чи всі ви зможете поставити воду на стіл? Хто не зможе? Чому? Чому ви не змогли використати сито, кошик, трубочку, паперову коробку? Що трапилось з водою, коли ви набрали її в ці предмети?

Отже, ми визначили, що на столі вода може стояти в тих предметах, в яких немає дірочок. З інших вона витікає, тому що рідка.
То чи можна взяти воду в руки?
Чи можна поставити її на стіл?
Чи всі предмети підходять, щоб набирати та зберігати воду?

А зараз Капітошці час іти.

Підсумок
Діти, усі істоти на землі не здатні жити без води І звірі в лісі, і птахи в небі не можуть без води.  Давайте будемо з вами берегти воду, не забруднювати її, і слідкувати за тим щоб ніхто не робив природі боляче. Я нагадую вам, що потрібно добре закривати крани в садочку і вдома, а також дбати про природні джерела, не забруднювати водойми.

На цьому наше заняття закінчено.  Дякую  усім, що були уважні та слухняні.