Готовність до школи



«Бути готовим до школи вже сьогодні не означає вміти читати, писати, раху­вати. Бути готовим до школи означає бути готовим всього цього навчитися»
Л. Венгер
Зміст поняття «готовність до школи»

Що чекає школа від дитини? Яких якостей? Яких рис харак­теру? Відповісти, зазвичай, складно, тому що інколи самі батьки не розуміють, до чого готувати сина або доньку.

Школа проводить тестування навесні – влітку, але вже восени і взимку необхідно знати складові психологічної готовності дитини до школи і допомогти їй.

Діти, яких виховують у дитячому саду, потребують додаткової допомоги і з боку фахівців, і з боку батьків. Тести на шкільну готовність досить часто складаються з діа­гностичних процедур на лічбу, письмо, читання. Навчання в школі вимагає вміння:

  • налагоджувати причино-наслідкові зв’язки;
  • порівнювати, аналізувати, групувати;
  • діяти довільно;
  • діяти за зразком;
  • спілкуватися з однолітками;
  • бути школярем, «дорослим».

У дошкільному віці переважає ігрова діяльність. У школі здійснюють перехід до навчальної діяльності, що на найближчих 11 років стане головною. У перехідний рік (5 – 6 років) у дитячому садку здійснюють поступову, щадну підготовку дитини до школи, що вплітає в ігрову діяльність елементи навчальної, тобто зва­жаючи на зону найближчого розвитку (ЗБР), що містить уміння і здібності дитини виконувати щось, але за допомогою дорослого, під його керівництвом,— те, що повністю самостійно дитина ще не може робити (наприклад, тривалий час утримувати увагу, викону­вати нецікаву роботу тощо). Ці здібності тренуються на заняттях в дитячому садку.

Дітям із затримками загального, мовленнєвого розвитку одних занять у дитячому садку недостатньо, процес формування готов­ності займає у них більш тривалий час. Тому особливо важлива наявність занять удома. Побутові, повсякденні ситуації багаті на навчальний матеріал, що дає змогу сформувати, закріплювати, збагатити різні складові психологічної готовності дитини до школи (навички дії за зраз­ком, уміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати, розвивати пам’ять, мовлення, налагоджувати взаємини з дорослими й одно­літками та ін.). Повсякденне спілкування стає невичерпним дже­релом навчання, взаємного пізнання і радості дитячо-батьківських стосунків. У цьому провідна роль належить батькам.

Важливою підготовкою до школи стає ознайомлення дитини зі школою: як вона виглядає, як улаштована, яким є шкільний розпорядок, чим займаються діти в школі; не менш цікавими і пізнавальними можуть стати спогади батьків про свій перший клас, домашні фотографії, перші зошити, що збереглися, буквар, а також враження батьків, які б орієнтували дитину на школу.

Важливо правильно дібрати школу для дитини. Посильне на­вчальне навантаження попереджає шкільну неуспішність і шкільні неврози.

Пам’ятка для батьків

 Шестирічна дитина повинна:
  • розрізняти предмети за ознакою форми;
  • позначати словами місце знаходження предмета стосовно себе та інших предметів;
  • порівнювати завдовжки, заввишки, завширшки до 10 предме­тів, розкладати їх у порядку зростання і зворотному порядку;
  • застосовувати різні кольори і відтінки для створення виразного образу;
  • зображувати овочі, фрукти, іграшки за уявленням і з натури;
  • створювати зображення фігури людини і тварини в русі;
  • створювати виразні образи за уявленням і з натури, використо­вуючи спосіб вирізування, прийоми симетричного вирізування з паперу;
  • будувати і малювати відповідно до теми й умов, плануючи етапи створення споруди.